Stichting WGDGO is in 2015 ontstaan vanuit een bewonersinitiatief dat sinds 2014 actief is met de facebookgroep Wie goed doet goed ontmoet (St. WGDGO)

Via deze Facebook groep, die nog steeds bestaat en inmiddels ruim 4300 leden (uit de gemeente) telt, kunnen alle leden gratis spullen en diensten aan elkaar verloten.

In deze facebookgroep bleek al vlug dat met name mensen in de minima heel actief waren en dat er behoefte was aan een laagdrempelige ondersteuning van deze mensen.
In 2015 is het initiatief als stichting ingeschreven en vanaf die tijd zijn we heel druk met mensen ondersteunen.

Enerzijds doen we dat door mensen gratis activiteiten (bingo, vakantie, kinderzomerkamp, uitstapjes etc) aan te bieden, anderzijds doen we dit door met mensen te kijken waar ze hulp bij nodig hebben en proberen we dit te faciliteren of door te verwijzen. Ook kunnen mensen die het nodig hebben enkele keren per jaar gebruik maken van onze kledingbeurs of een verjaardagspakket aanvragen voor kinderen op de basisschool.

We hebben dan een hele goede samenwerking met heel veel lokale en landelijke organisaties en doordat wij geen (bijna) geen controles uitvoeren zijn we laagdrempelig en kunnen we vlug schakelen.

Wij krijgen een kleine subsidie van de gemeente, maar voor alle activiteiten zijn wij volledig afhankelijk van sponsoren en donateurs. Het was dan ook fijn dat we in 2019 een ANBI status kregen, wat betekent dat mensen de giften aan ons kunnen aftrekken bij de belastingaangifte.
De stichting is altijd in beweging en onze coordinator, bestuursleden en vrijwilligers zetten zich op dagelijkse basis, met hart en ziel, in voor de doelgroep.”

Zomerkamp

Ook dit jaar gaat WGDGO weer met een grote groep kinderen en jongeren op zomerkamp. Deze kinderen en jongeren groeien op in armoede en zijn vaak nog nooit op vakantie geweest en ook uitstapjes zijn voor hen zeer zeldzaam.

Om hen ook een leuke vakantie te bieden en om ouders even te ontlasten nemen we ze dit jaar mee naar Landal waar we enkele vakantiehuisjes gehuurd hebben om lekker met ze te ontspannen.

Er is een gevarieerd programma waarbij we goed gekeken hebben naar de verschillende leeftijden.

WGDGO heeft sinds vorig jaar een caravan project.

Voor veel mensen is een vakantie of een uitstapje niet te betalen en daardoor wordt het sociale isolement steeds groter.

Door deze mensen een weekje vakantie aan te bieden hebben zij de gelegenheid om even te ontspannen en om even uit hun situatie te stappen.

Voor kinderen is het fijn dat ze na de zomervakantie wat op school te vertellen hebben, zodat ze zich niet anders hoeven te voelen omdat er geen geld is.

Ook dit jaar kunnen mensen zich weer aanmelden die hier van gebruik willen maken. Gezinnen, alleenstaanden, ouderen, stellen etc. iedereen is welkom om hiervan gebruik te maken.

Dit jaar is het in een mooie stacaravan op Camping de Heksenlaak in Barchem.